2008/06/29

2008/06/28

AirPiano: gesztusokkal vezérelhető, érintésmentes kontroller


Az Omer Yosha által alkotott interfész igázán elegáns. Infravörös szenzorok érzékelik a kéz mozgását egy többszintű láthatatlan mátrix hálóban. Ez egyenlőre a prototípus, de többen érdeklődnek utána. A készítő minden segítséget elfogad. Bővebben itt.

Az első videón Ableton Live-ot vezérel, a másodikon hangszerként funkcionál, de nem kell hozzá nagy képzelőerő, hogy elképzeljük VJ kontrollerként is.



2008/06/26

Cowboy Bitmap minimal VJ


Egy egyszerű, de hatásos és ingyenes programot dobott piacra a francia Exyzt csapat Cowboy Bitmap néven. Leopard 10.5-ön működik és Quartz Composer alapú, francia és US billentyűzetre tölthető le itt: Fr, US.

Ez pedig az Exyzt csapat egyik show-ja egy midivel vezérelt QC patch-csel:


Etienne De Crecy Live 2007 Transmusicales de Rennes from Clement bournat on Vimeo.

2008/06/25

Future Of Media conference


Június 9-én rendezték a Future Of Media konferenciát Seattle-ben.
A rendezvényen a Jazz Mutant Lemur, a Module8 és a 3L-ről volt szó. A második kettőről már beszéltem és még fogok is, most a Lemur kerül terítékre.

" A Jazzmutant vezérlök (LEMUR és DEXTER) eredeti és innovatív megközelitéssel a piacon egyedülálló, teljesen programozható és feladatra-illeszthetö, közvetlenül érintéssel kezelhetö, minden más vezérlönél kreatívabban használható eszközök. Ezek az elsö vezérlök, amelyeken tetszöleges vizuális kezelöfelület alakítható ki és az egyes kezelöszervekhez tetszöleges funkció rendelhetö, s ezért minden szoftverhez használhatóak és minden elképzeléshez, munkamódszerhez illeszthetöek.

A Lemur egy audio- és média-alkalmazásokhoz használható eröteljes és innovativ vezérlöfelület,
amely több szempontból is eltér az eddig megszokott megoldásoktól.
Legfontosabb újszerü tulajdonságai brilliáns moduláris grafikus kezelöfelülete és egyedülálló érintés-érzékelö technológiája.
A kezelöfelületen megjelenithetö grafikus objektumok folyamatosan növekvö készlete
valóban teljesen testreszabott vezérlök létrehozását teszi lehetövé.
Az eszközhöz adott JazzEditor szoftver segitségével akár a felhasználók is egyszerüen megtervezhetik saját vezérlöiket.
Ezáltal jelenleg egyedül a Lemur rendelkezik azzal a képességgel, hogy teljesen nyitott (szoftver-vezérelt) eszköz,
amelynek viselkedése protokol-függetlenül illeszthetö a vezérelni kívánt alkalmazáshoz, legyen szó stúdió-szoftverek,
szekvencerek, moduláris szintetizátorok, vagy virtuális hangszerek vezérléséröl,
söt akár VJ szoftverek, 3D animációs programok, vagy fényvezérlök is irányíthatóak vele.
Az Arkaos VJ, vagy a Vidvox GridPro és hasonló szoftverek MIDI Learn funkciója hihetetlenül egyszerüvé teszi
összekapcsolásukat a Lemur-ral. Csak kattintsunk a hozzárendelni kívánt paraméterre
és mozgassuk a grafikus objektumot a Lemur-on: már készen is vagyunk.

Lévén OSC kompatibilis, a Lemur maximálisan együttmüködik Modul8, Jitter, Flash, Isadora, Director
vagy Processing alapú programokkal és installációkkal.
Ha a projekt ezen szoftverek közül egyszerre többet, több számítógépre elosztva igényelne,
csupán egy olcsó lan router-re van szükség és a Lemur minden mást elintéz, hiszen hálózatban is használható!
Egymástól független privát üzeneteket küldhetünk az egyes gépekhez,
ugyanakkor broadcast üzenetek segítségével össze is szinkronizálhatjuk azokat.
Végül de nem utolsó sorban, csatlakoztassunk MIDI távvezérelt videó merger-t az egyik számítógépre
és a Lemur máris képes mixelni az egyes video stream-eket, ill. megjeleníteni azokat akár több képernyön is. "
Lemur jellemzök
Lemur alkalmazási példák
( forrás: midisoft )
Ez egy remek vezérlő, mely megvásárolható a Midisoftnál, de nem fogok azonnal a boltba rohanni, lévén az ára egy kicsit húzós: 644,072 Ft.

Befejezésül egy rövid riport a konferenciáról, melyből kicsit megismerhetjük a Lemurt és a 3L-t is.

Future of Media Feat. Jazz Mutant Lemur - Tim Reha, Bryant Place and Guest at Senoj Estates from Tim Reha on Vimeo.

2008/06/24

Nano kontroller széria a KORG-tól!


" Igazán kis helyet foglaló USB midi kontroller családdal állt elő a KORG. A minden igényt kielégítő tagok nanoKEY, nanoPAD és nanoKONTROL neveket kapták. Szupervékony, laptophoz jól illeszkedő, egyszerű kezelésű midi kontrollerek, melyek megkönnyítik munkánkat minden zenei szoftver használata során.

nanoKEY
Flexibilis midi billenytűzet, szupervékony, laptop mintára készült, leütésérzékeny, 25 billentyűs midi vezérlő. Könnyedén játszhatunk fel vele dallamokat, vagy vehetünk fel különböző midi leütéseket. Control üzenet módban a billentyűzet külső paramétereket vezérelhet. Az Octave Shift gombbal szélesebb hangtartományban is feljátszhatjuk elképzeléseinket. A KORG KONTROL Editor szoftverrel (ingyenesen letölthető a KORG hivatalos weboldaláról) beállíthatjuk a nanoKEY leütésérzékenységét, midi CC módban pedig a maximum és minimum értékét állíthatjuk be az adott midi üzenethez rendelve. 
nanoPAD
Kisméretű (slim) dobpad-felütő felület X/Y touchpad-del.
A padKONTROL sikerén felbuzdulva a KORG elkészítette kistestvérét, mely ugyanolyan vékony, mint a nano széria többi darabja. 12 kellemes, gumírozott érzetű felütőfelülettel rendelkezik, melyet kontrol üzenetek küldésére is használhatunk. Újdonság a Kord Trigger funkció (OASYS-ben és az M3-ban is haszálja a KORG). A nanoPAD-en helyet kapott a pad-ek mellett egy Kaoss Pad jellegű X/Y koordinátás kontroller, amellyel bármilyen midi üzenetet valós időben küldhetünk és vezérelhetünk (pl. pitch, cut off stb.).
A pad-eknél három fajta érzékenység közül választhatunk. 

nanoKONTROL
Minden igényt kielégítő, toló és forgó potméteres, kis méretű (slim) midi kontroller. 9 toló és 9 forgó potméter, valamint 18 gomb, és egy full transport bar felület áll rendelkezésünkre, amit meg is négyszerezhetünk, hiszen négy scene-hez rendelhetjük hozzá ezeket a vezérlőket. Így akár 168 különböző midi üzenetet is küldhetünk egyidőben, egy beállítással. Mindezt nano méretben, hogy könnyebb legyen a számítógépünkhöz illeszteni, vagy akár ölben is tartani. A transport bar felülettel CC-ket is küldhetünk, de MMC módban start, stop, play, loop és record üzenetekkel könnyíthetjük meg kedvenc DAW szoftverünk vezérlését. Optimális szoftver szintetizátorok DJ és VJ szoftverek vezérléséhez. Az ingyenesen letölthető KORG KONTROL Editor szoftver segítségével mindent leprogramozhatunk előre, így már csak játszanunk kell, és élvezni a technika eme apró vívmányát. 

Mindent összevetve ez a három különálló kis kontroller bárhogy párosítható egymással, vagy akár a már meglévő kontrollereinkkel, és az árukat tekintve egyre több emberhez kerülhet közelebb a KORG név. "
( forrás: korg.hu )

Az eszközök VJ-re is remekül használhatók és baráti áruk miatt a legolcsóbbak között vannak a piacon.
A muziker.hu-n a Korg NANO-KEY 19 911 Ft, a Korg NANO-PAD 24 951 Ft és a Korg NANO-KONTROL 24 951 Ft.

2008/06/23

Tango: touchscreen kontroller


" Az ausztrál SmartAV eddig sem kispályás eszközökben utazott és legújabb érintőképernyős kontrollerük, a Tango sem az - viszont ez már sokkal közelebb áll az átlagember pénztárcájához. Audio/Video/VJ feladatok és specializált területek esetén is megállja a helyét, és nem csak konkurenciát jelent a Jazzmutant kontrollereknek (legalábbis technikai szempontból, mert más árkategória), hanem komplexebb, egyszersmind intuitívebb megoldásokat tud felmutatni.

Amit az előzetes infók alapján tudni lehet:

22″-es touchscreen felület
moduláris kontroller felület, a rendelkezésre álló grafikus elemekből és blokkokból lehet építkezni
testreszabható az adott munkafolyamat kívánalmai szerint
opciós bővítőkártyával további touchscreen felületeket lehet összekötni a nagyobb méret és jobb áttekinthetőség érdekében
folyamatos fejlesztés, további vizuális elemek
Ethernet kapcsolat a számítógéppel
fejlesztőkészlet, amivel bármilyen alkalmazási területhez elkészíthető a vezérlőfelület

Ára 5000 EUR körül várható, ez nem olcsó, de a tudásához képest nem is horribilis. Egyelőre nem sok infó található róla (pl. az sem világos, hogy multitouch felület-e, de egyelőre úgy tűnik, hogy nem…), de itt a promo PDF a funkciók bővebb leírásával - és nagyon jó dolgokat tud, egyelőre az Apple Logic 8-at és Steinberg Nuendo 4-et képes kiszolgálni. Nem véletlen, hogy a fejlesztőkészletet hajlandók megosztani az érdeklődőkkel, így lehet a legkisebb befektetéssel a legnagyobb alkalmazási területet lefedni - valószínűleg a felhasználók fogják elkészíteni a további alkalmazások számára a kontroll felületeket.

A rendelkezésre álló információk megtekinthetők a SmartAV weboldalán. "
( forrás: adsr )


2008/06/22

Wold Music

A Golestan Band, a világzenét játszó perzsa-magyar együttes tavalyi pécsi koncertjén készűlt az alábbi felvétel. A dal címe Vargaar - Late - Elkésve.

2008/06/21

A 3L munka közben

Az első videó egy bemutatóra, majd egy klubba kalauzol el. Érdemes kivárni a bulit, mert a látvány elég meggyőző.


Vj'ing is about more than cool toys and cool software from professor thrill on Vimeo.

A második mozin az alkotó mutatja be a 3L vezérlését iPhonnal, de közben egy pillantást vethetünk saját tervezésű vetítő rendszerére is, melynek lehetőségeit már az első filmen megcsodálhattuk.


3L + i3L + VMS = geeky goodness from professor thrill on Vimeo.

2008/06/20

Video streaming alkalmazások/gépek között

" Ugye milyen jó lenne, ha az egyik video/VJ alkalmazás kimenetét át tudnád küldeni egy másikba és ott azzal dolgozni? Mert pl. az egyik nem tudja a kívánt effekteket, esetleg eltérő formátumokat támogatnak, stb. A PatchBox pont ezt a problémát hivatott megoldani, mindezt valós időben, és különösebb processzor terhelés nélkül. VJ-k számára ez most biztos jó hír.

Ahhoz, hogy a routing, mindkét alkalmazásnak támogatnia kell a FreeFrame plugin-eket. Két számítógép között is működik a streaming, ekkor mindkét gépen futnia kell a PatchBox-nak ráadásul. És egyelőre csak Windows rendszerek támogatottak… De örüljünk annak ami van, a PatchBox ingyenesen letölthető, és ha tetszik amit nyújt akkor elfogadnak némi adományt is érte. "
( forrás: adsr )

Ezt már rég vártam, kár, hogy Mac-es vagyok. :-)

2008/06/19

3L demo

Amig sor kerül a saját 3L demómra, addig nézzük meg mástól talán eddig a legjobban sikerültet:


AE 080617 3L Smoke from exiledsurfer on Vimeo.
This clip was recorded in realtime using the built in dvr in 3L at 320x240 pixels motion jpeg a codec at lossless settings to the Ben Folds Five track, Cigarette. This clip uses just jpegs of smoke mapped on to a rotating sphere with the Transform FX applied to the texture before it is mapped to the sphere. the Transform Fx is simply moving the jpegs on the y axis, which gives the appearance of motion. The opening of the clip is just a silouette with a distorted sphere in front oft with the jpeg moving on the y axis of the sphere in order to demonstrate the concept. To remove the black from your clips when mapping to the objects so that they are transparent use the following alpha settings on the object:

Top Alpha Menu: S alpha
Bottom Alpha Menu: One
Turn the DEPTH TOGGLE OFF on the object

A demo a 3L Free VJ Loops Series 13 felhasználásával készűlt.

2008/06/18

THE F1RST EL3MENT

Rövid riport a THE F1RST EL3MENT-ről, melyet június 13.-án tartottak.

2008/06/17

VJ Művészet


" Már a party-élet legelején próbálkoztunk vetítésekkel, de ez még abban a korszakban játszódott, amikor a füst elnyomta a vetített képet. Volt diavetítő meg VHS-lejátszó, mi pedig igencsak kísérleti jellegű filmeket vetítgettünk..."
Ez a rövid részlet Bernáth Zsiga: VJ Művészet című Diploma Szakdolgozatából való. A dolgozat teljes terjedelemben itt letölthető [4,9 MB pdf file]
Kíváncsi lennék a véleményetekre.

2008/06/10

Rövid bejelentkezés...

Fesztivál közben nincs időm sokat dumálni, így gyorsan feldobom Miss Gisares - tudjátok, kanadai művészetis -, egyik újabb videóját.

2008/06/09

VJ interjú

Így néz ki egy VJ interjú VJ Nisidissel...

... és az interjú alanya munka közben

2008/06/07

UM: International Festival for Experimental and Mixed Media

Andre Rangeltől kaptam a hírt az UM: International Festival -ról ( for Experimental and Mixed Media ), melyet Liszabonban rendeznek június 19 és 22 között. Idemásolom a fesztivál programját fordítás nélkül. Bővebb infót itt találtok.

" 2008 Programme

WEDNESDAY 18 June
19.00-22.00
Warm Up Workshop: Part 1: ‘Wearin’ It’ - DIY wearable workshop with André Gonçalves, PT
Clube Português de Artes e Ideias
Largo Rafael Bordalo Pinheiro, 29, 2o [ao Chiado]
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
THURSDAY 19 June
10.30-22.00
UM Reception and Public Art Works
Largo do Século/Bar O Século Centro de Arte Avançada
Rua de O Século nº 80
with public works by lok architecture, PT/ES, Tom Bugs, UK and André Rangel & Anne-Kathrin Siegel, (PT)
19.00-22.00
Warm Up Workshop: Part 2: ‘Wearin’ It’ - DIY wearable workshop with André Gonçalves, PT
Clube Português de Artes e Ideias
Largo Rafael Bordalo Pinheiro, 29, 2o [ao Chiado]
22.00-01.00
UM Opening Exhibition
including Sonia Cillari, NL; André Gonçalves PT; Tom Verbruggen, NL; Kathy Hinde UK; Laetitia Morais, PT; Chris Sugrue, US and performances from Andy Moor, The Ex; Tom Verbruggen and Sonia Cillari, NL.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
FRIDAY 20 June
10.30-22.00
UM Reception Open (daily)
Largo do Século/Bar O Século Centro de Arte Avançada
Rua de O Século nº 80
14.00-19.00
UM Exhibition (daily, accept Mon/Tue)
including Sonia Cillari, NL; André Gonçalves PT; Tom Verbruggen, NL; Kathy Hinde UK; Laetitia Morais, PT and Chris Sugrue, US.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
11.30-13.30
Panel Discussion 1: Gesture & Movement Based Interfaces
Clube Português de Artes e Ideias
Largo Rafael Bordalo Pinheiro, 29, 2o [ao Chiado]
14.00-18.00
Make your own noise machine, with Tom Bugs, UK
Bar O Século Center for Advanced Art
Rua de O Século nº 80
15.30-17.30
Panel Discussion 2: Landscape, Environment & Movement
Clube Português de Artes e Ideias
Largo Rafael Bordalo Pinheiro, 29, 2o [ao Chiado]
18.30-20.30
Workshop: Part 1: ‘Wii Undressed’, Frank Baldé, STEIM, NL
Clube Português de Artes e Ideias
Largo Rafael Bordalo Pinheiro, 29, 2o [ao Chiado]
21.30-01.00
Performances: Damian Stewart, NZ/NL & Chris Sugrue, US; N.I.P. collective (NL, UK, PT); BOP, IRE/UK and Goodiepal, FO/UK
Estúdio Bomba Suicida
Rua dos Caetanos, 26 [Bairro Alto]
11.00-03.00
DJ Manu
Bar O Século Centro de Arte Avançada
Rua de O Século, 80
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
SATURDAY 21 June
10.30-22.00
UM Reception Open (daily)
Largo do Século/Bar O Século Centro de Arte Avançada
Rua de O Século nº 80
14.00-19.00
UM Exhibition (daily, accept Mon/Tue)
including Sonia Cillari, NL; André Gonçalves PT; Tom Verbruggen, NL; Kathy Hinde UK; Laetitia Morais, PT and Chris Sugrue, US.
_________________________________________________________________________
11.30-13.30
Panel Discussion 3: People, Place and Distributed Communities
Clube Português de Artes e Ideias
Largo Rafael Bordalo Pinheiro, 29, 2o [ao Chiado]
15.30-17.30
Panel Discussion 4: Extend Bodies within Mixed Reality Spaces and Places
Clube Português de Artes e Ideias
Largo Rafael Bordalo Pinheiro, 29, 2o [ao Chiado]
18.30-20.30
Workshop: Part 2: ‘Wii Undressed’, Frank Baldé STEIM
Clube Português de Artes e Ideias
Largo Rafael Bordalo Pinheiro, 29, 2o [ao Chiado]
21.30-01.00
Performances: Rudolfo Quintas, PT; DJ Sniff, US/NL; TokTek, NL
Estúdio Bomba Suicida
Rua dos Caetanos, 26 [Bairro Alto]
11.00-05.00
UM Party with DJs Bandidos Desesperados + Panthecult
Europa
Cais do Sodré, Rua do Carvalho, 16-20
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
SUNDAY 22 June
14.00-21.00
UM Reception Open
Largo do Século/Bar O Século Centro de Arte Avançada
Rua de O Século, 80
14.00-19.00
UM Exhibition (daily, accept Mon/Tue)
including Sonia Cillari, NL; André Gonçalves PT; Tom Verbruggen, NL; Kathy Hinde UK; Laetitia Morais, PT and Chris Sugrue, US.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
15.30-19.30
Lo-fi, FIN Workshop: Mort Aux Vaches Ekstra, Goodiepal
Bar O Século Centro de Arte Avançada
Rua de O Século nº 80
21.00-01.00
Closing Performances + DJ Ricardo Marcos
Bar O Século Centro de Arte Avançada
Rua de O Século, 80
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Thur 19 June - Thur 3 July
14.00-19.00 (daily, accept Mon/Tue, to 3 July)
UM Exhibition
including Sonia Cillari, NL; André Gonçalves PT; Tom Verbruggen, NL; Kathy Hinde UK; Laetitia Morais, PT and Chris Sugrue, US.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Please note:
Pre-booking and payment for all workshops is necessary.
Contact: Sofia Oliveira, CADA:sofiaoliveira [at] cada1.net.
Workshops, individually priced:
‘Wearin’ It’:€80
‘Wii Undressed’:€50
‘Make your own noise machine’:€35
‘Mort Aux Vaches Ekstra’:€25
All performances: €6
Exhibition and seminars, free.
UM party at Europa, free.
Limited capacity at seminars and all performances, so arrive early to avoid disappointment. "

2008/06/05

Kis VJ történelem


Tíz napra fesztiválozni megyek, ezért nem tudom, mennyi időm lesz blogolni, ha lesz is, csak rövideket. Ezért most hosszabb olvasni- és gondolkodni valót adok: Csató Máté - Kitzinger Gábor: VJ című publikációját.

"Csató Máté - Kitzinger Gábor: VJ
Vizuális szakmunkások

A 90-es évek elejére kibontakozik a techno zene és a partykultúra. Megrendezik az ekkor még csak 150 résztvevőt számoló berlini Love Parade-ot, ami azóta milliókat megmozgató rendezvénnyé nőtte ki magát (fő szervezők Dr. Motte, Dj Westbam). A TB303-as groovboxra épülő (a TB303-as tudatmódosító hangzása a bálnák énekének emberi szervezetre gyakorolt hatására, vagy az ausztrál őslakosok didgeridoo hangzására hasonlít) német techno mellett az angol zenei életből is érkeztek hatások. Az egyik legjelentősebb zenei úttörő még a 80-as évek végéről a the Orb formáció (vezetője a zenekar előtt a Front 242 roodija volt, amely a Frontline Assembly mellett az indusztriál techno korai gyöngyszeme volt), mely 1987-es albumával mintegy megalapozta a Live act (élő zenei performance keverők, samplerek és mindenféle elektronikus eszközök általi) előadások későbbi elterjedését.

Van még egy korai brit kreatív csoport, amely megnyitotta az utat más, utánuk következő zenészek számára a modern elektronikus zene felé, ez a Cold Cut zenekar, és a hozzájuk kötődő Ninja Tune kiadó. A Jonathan More és Matt Black által alapított Cold Cut készítette az első samplerrel (hangmintagyűjtővel) előállított számot a világon. Miután producerként és filmzeneíróként is jelentős elismertséget vívtak ki maguknak, megalapították a Ninja Tune lemezkiadót, ahol azóta is a műfaj legismertebb előadóit, DJ-it futtatják (Kid Koala, Q-Bert, Srickly Kev, Amon Tobin és még sokan mások). A 90-es években Strickly Kev-vel és Patrick Carpenter-rel együtt Dj Food néven kiadták a Jazz Brakers sorozatot, s nagyrészben ennek az instrumentális jazz breakbeat sorozatnak köszönhető a triphop létrejötte (triphop zene például az azóta világhírű Massive Attack vagy a Portishead).

A multimédiával kisérletező Hex Media-t (a Hextatic VJ csapat járt nálunk is 2003-ban a Cinetrip meghívásában a Vasúttörténeti parkban) a Ninja Tune-nal egy időben indították, hogy a DJ-k tevékenységét kitágítsák a hallható világon túlra. A Ninja Tune tehát nem csak zenei úttörő, hanem az első audio-vizuális megmozdulások is hozzájuk kötődnek. A világ első igazi VJ-i is a Ninja Tune színeiben tűntek fel, és az első számítógépes szoftvert, amely alkalmas volt valósidejű videokeverésre, szintén ők fejlesztették ki. Kijelenthetjük tehát, hogy a VJ kultúrát a Ninja Tune és azon belül is a Hex Media indította el.

Van egy másik London központú audio-vizuális csapat, melynek a fesztiválokon, party-kon kívül sikerült bejutnia a tömegmédiába is, a Dddictive Tv. Az 1992 ben Graham Daniels és Nick Clarke által alapított formáció sikeresen transzformálta a partyvetítéseket televíziós képernyőre, ezzel sok Vj-nek és vizuális előadónak biztosítottak lehetőséget, hogy a szubkultúrájukon kívüli nagyközönséghez is eljuttathassák munkájukat. Az általuk produkált Transamblent-et a nagy-britanniai Channel 4, a Spaced out-ot a Sci-Fi Channel sugározta. Ezekben az adásokban olyan eléőadók is bemutatkoztak, mint: James Graham, Brian McClave vagy a Visual Cortex. (Graham Daniels többször járt Magyarországon a Cinetrip meghívásában.)

Magyarországra a techno zene és a partykultúra 1993-ban egyik pillanatról a másikra robbant be, amikor Bernáth/y Sándor berlini tartózkodása alatt résztvett az akkor még kibontakozóban lévő Love Parade-on. A következő évben már feltűnik előző zenekara mellett (Matuska Silvester Sound) az általa alapított AMP-AMR (AMP=Astro-Mytho-Porno) is, amely az első Live-act az országban. 1994-95-ben Bernáth Zsiga és Král Szabolcs mellé belép a Lovebarikád (időközben ezen a néven futnak a partyk) vetítős csapatába Koós Árpád is és megalakul a President’s Palace (mindannyian Kisképzős osztálytársak, akkoriban úgy 16-17 évesek lehettek).

Nagy hatással van rájuk a német STUDIO K!7, 3lux2 és X-Mix audiovizuális kiadványok, amelyek az egész világon meghatározzák a partyvetítések látványvilágát (ezek főleg digitálisan előállított 3D animációk voltak). A VHS-en kevert videók mellett diavetítőket, diaporámát, Super8-as vetítőt, hurokvetítőt használtak. 1996-ban van Lovebarikád sátor a Diák Szigeten, amelyre a közönség meglepően nagy érdeklődést mutat. Ezután még egy évig a Fáklya klubban kerültek ezek a partyk megrendezésre. A 97-es szigeten is volt Lovebarikád, de utána a vezetők belefáradtak, és jó időre abba is hagyták. Ebben az időben kezdtek egymás után szerveződni a nagyobb partyk országszerte. Kialakultak az utána még majd egy évtizedig működő nagyobb party helyszínek, mint pl. a Garancsi-tó, Etyeki katlan (szervező Pintér Gábor) és a talán legjelentősebb Frankhegy (szervezője Dork&Kozma), valamint rendszeressé válnak a Tilos Rádió partyk (a Tilos Rádió járult hozzá a legjelentékenyebben az elektronikus zene elterjedéséhez Magyarországon).

Megalakul a Cinetrip (L. Laki László vezetésével), amely azóta is vezető szerepet tölt be a magyar Vj kultúrában.
2000 derekára a személyi számítógépek teljesítménye annyira megnőtt, hogy lehetségessé vált asztali számítógépeken és laptopokon is olyan programok futtatása, melyek képesek voltak a valósidejű videokeverésre. Ilyen program volt a Vjam (a Ninja Tune által kifejlesztett Vj program), az Arkaos, vagy a legelterjedtebb, a Resolume. Emellett sok művész, mint Tasnádi József (Colorstar zenekarral dolgozott együtt) vagy Zen (Szlovákia) saját szoftvert fejlesztett. (Jellemző az élő audiovizuális előadások fókuszba kerülésére, hogy a 2002-es Ars Elektronicára az MIT – Massachusetts Institute of Technology – egy ilyen előadással nevezett). Ezekkel a programokkal már tizedmásodperc pontossággal lehet követni a zenét.

Az interneten már megszámlálhatatlan Vj oldal, fórum, csereoldal található, melyeket megszámlálhatatlan Vj látogat szerte a világon. Az utóbbi években több olyan nagy, nemzetközi fesztivál is megrendezésre került, ahol a hangsúly a vizualitásra helyeződik, ahol a vizuális művészek (a zenészekkel együtt) bemutathatják tudásukat és kicserélhetik tapasztalataikat (ilyen pl.: a strassbourgi Resolution fesztivál Franciaországban, a finnországi Pixelache fesztivál, vagy Magyarországon a Gluglu fesztivál is ilyen szeretett volna lenni 2004-ben).

Magyarországon az első médiaeseményre 2003-ban került sor a Hunnia moziban, az Export kiállítás keretein belül (szervezői: Benkovits Bálint, Kitzinger Gábor, Csató Máté) Jópár médiaművész (Bernáth Zsiga, Nobody, Foton Sheparads, Zombisport, Analóg Indiánok, Csontrakéta, Morc, Transretro, Kiégő Izzók stb.) részvételével megrendezett esemény része volt egy beszélgetés is, melynek témája: ennek a világszerte jelentkező szubkultúrának a magas művészetben való exisztenciális helyzete volt (a beszélgetésben részt vett: Pásztor Erika Katalina, Sugár János, L. Laki László, Szirtes János, Beötty Balázs, a beszélgetést moderálta Benkovits Bálint). 2004-ben L. Laki László ezen az eseményen felbuzdulva szervezte meg a Cinetrip Vj tornát a Millennáris Parkban, melyen 26 nemzetközi előadó indult 3 kategóriában.

Az utóbbi években Magyarországon jelenlevő vizuális csoportok száma – hazánk méretéhez képest – igen magas (mint az Exporton is kiderült), és tevékenységük is igen eltérő. A régóta jelenlevő csapatok (pl. Medence csoport) és az egészen újak is (pl. Eltévedt Fénycsóvák) megférnek egymás mellett. Ez abból is következik, hogy előadásmódjuk, technikai módszereik, és az általuk vetített filmek, diák (stb.) sokban különböznek egymástól. Például a Medence csoport (Vj Somito Sun, Vj Anton, Vj Gerilla) VHS, DVD konzerv anyaga jól keverhető a Trans Retro (most Monkey Presso néven futó) loop központú (rövid számítógépes film, flash animációk) anyagával. Vagy a felület szempontjából a Kiégő Izzók diaporámás anyaga jól megfér egymás mellett a RioRokoko&Morc által kevert video anyaggal. A tér és vetített felület flexibilitását a végsőkig lehet nyújtani, határt csak az előadók kreativitása szabhat. A magyar „vetítős” kultúra művészei nem puszán vizuális előadók, hanem legtöbbször a partyk teljes kialakítását, a vizuális helyszín építését is ők végzik.



Csató Máté - Kitzinger Gábor
Budapest, 2006 "
( forrás: mome )

2008/06/04

XaoS 3.4


A XaoS egy interaktív fraktál zoomer. Hogy mi a fraktál ( fractal ), abba most nem megyek bele, akit érdekel, könnyen utána tud nézni. Évekkel ezelött játszogattam fractal programokkal, de azok csak állóképeket kezeltek. A XaoS más, itt élőben bele tudunk zoomolni a fraktálokba és el tudjuk forgatni őket. A programba bekerűlt egy VJ mód is, második gépen futtatva be lehet keverni a vetített anyagba, vagy el lehet menteni a mozgásokat moziba és be tudjuk hívni kedvenc VJ proginkba.
Az eredeti programot Thomas Marsh és Jan Hubicka írta, a mostanit Kovács Zoltán gondozza.
Érdemes kipróbálni, egy kicsit eljátszadozni vele. Letölteni Windows, Mac OS X és Linux rendszerekre lehet, itt.

2008/06/03

Folytatás...

Tegnap a finn fesztivált mutattam, most nézzük meg, milyen egy rave party Finnországban két Arkaosszal és Miss Orchide Bite-tal. a film nem túl jó, de a látvány azért hangulatos...

2008/06/02

Flux3 New Media Art Festival

Nem tudom, mennyit tudtok a finn vj életről?
Segíthetek?
A Flux3 New Media Art Festivalt májusban rendezték Finnországban. A 14-i záró partiról mutatok most két filmet. Fixkamerás felvétel, de a vj, Orchid Bite munkája jól látszik.


2008/06/01

FREE 3L v.1.0 DEMO

Megjelent 3L, az ingyenes demo letölthető innen.
A demo teljesértékű, némi megszorítással:
1. A kimenet vízjeles mind Prewiew, mind Full-Screen módban.
2. A Firewire Output nem engedélyezett, amig nem aktíválod a liszenszt.
3. A DVR (record to disc) nem engedélyezett, míg nem aktivász.
System Requirements:
Minimum:

-2GHz or faster Intel Core Duo processor
-MacOS X 10.4.9 or later

-QuickTime 7.0.4 or later

-2 GB or more of RAM

-CoreImage capable AGP, PCI Express or Intel graphics processor with at least 256MB of VRAM w/ OpenGL hardware acceleration.
-Minimum Screen Resolution 1440 x 900 (which therefore excludes the macbook)
Recommended:

-MacOS X 10.5 (Leopard) or later

-2.6 GHz Intel Core Duo processor

-4 GB of RAM

-CoreImage capable AGP, PCI Express or Intel graphics processor with 512MB of VRAM w/ OpenGL hardware acceleration
Csak Mac-en működik!