Google

2008/06/05

Kis VJ történelem


Tíz napra fesztiválozni megyek, ezért nem tudom, mennyi időm lesz blogolni, ha lesz is, csak rövideket. Ezért most hosszabb olvasni- és gondolkodni valót adok: Csató Máté - Kitzinger Gábor: VJ című publikációját.

"Csató Máté - Kitzinger Gábor: VJ
Vizuális szakmunkások

A 90-es évek elejére kibontakozik a techno zene és a partykultúra. Megrendezik az ekkor még csak 150 résztvevőt számoló berlini Love Parade-ot, ami azóta milliókat megmozgató rendezvénnyé nőtte ki magát (fő szervezők Dr. Motte, Dj Westbam). A TB303-as groovboxra épülő (a TB303-as tudatmódosító hangzása a bálnák énekének emberi szervezetre gyakorolt hatására, vagy az ausztrál őslakosok didgeridoo hangzására hasonlít) német techno mellett az angol zenei életből is érkeztek hatások. Az egyik legjelentősebb zenei úttörő még a 80-as évek végéről a the Orb formáció (vezetője a zenekar előtt a Front 242 roodija volt, amely a Frontline Assembly mellett az indusztriál techno korai gyöngyszeme volt), mely 1987-es albumával mintegy megalapozta a Live act (élő zenei performance keverők, samplerek és mindenféle elektronikus eszközök általi) előadások későbbi elterjedését.

Van még egy korai brit kreatív csoport, amely megnyitotta az utat más, utánuk következő zenészek számára a modern elektronikus zene felé, ez a Cold Cut zenekar, és a hozzájuk kötődő Ninja Tune kiadó. A Jonathan More és Matt Black által alapított Cold Cut készítette az első samplerrel (hangmintagyűjtővel) előállított számot a világon. Miután producerként és filmzeneíróként is jelentős elismertséget vívtak ki maguknak, megalapították a Ninja Tune lemezkiadót, ahol azóta is a műfaj legismertebb előadóit, DJ-it futtatják (Kid Koala, Q-Bert, Srickly Kev, Amon Tobin és még sokan mások). A 90-es években Strickly Kev-vel és Patrick Carpenter-rel együtt Dj Food néven kiadták a Jazz Brakers sorozatot, s nagyrészben ennek az instrumentális jazz breakbeat sorozatnak köszönhető a triphop létrejötte (triphop zene például az azóta világhírű Massive Attack vagy a Portishead).

A multimédiával kisérletező Hex Media-t (a Hextatic VJ csapat járt nálunk is 2003-ban a Cinetrip meghívásában a Vasúttörténeti parkban) a Ninja Tune-nal egy időben indították, hogy a DJ-k tevékenységét kitágítsák a hallható világon túlra. A Ninja Tune tehát nem csak zenei úttörő, hanem az első audio-vizuális megmozdulások is hozzájuk kötődnek. A világ első igazi VJ-i is a Ninja Tune színeiben tűntek fel, és az első számítógépes szoftvert, amely alkalmas volt valósidejű videokeverésre, szintén ők fejlesztették ki. Kijelenthetjük tehát, hogy a VJ kultúrát a Ninja Tune és azon belül is a Hex Media indította el.

Van egy másik London központú audio-vizuális csapat, melynek a fesztiválokon, party-kon kívül sikerült bejutnia a tömegmédiába is, a Dddictive Tv. Az 1992 ben Graham Daniels és Nick Clarke által alapított formáció sikeresen transzformálta a partyvetítéseket televíziós képernyőre, ezzel sok Vj-nek és vizuális előadónak biztosítottak lehetőséget, hogy a szubkultúrájukon kívüli nagyközönséghez is eljuttathassák munkájukat. Az általuk produkált Transamblent-et a nagy-britanniai Channel 4, a Spaced out-ot a Sci-Fi Channel sugározta. Ezekben az adásokban olyan eléőadók is bemutatkoztak, mint: James Graham, Brian McClave vagy a Visual Cortex. (Graham Daniels többször járt Magyarországon a Cinetrip meghívásában.)

Magyarországra a techno zene és a partykultúra 1993-ban egyik pillanatról a másikra robbant be, amikor Bernáth/y Sándor berlini tartózkodása alatt résztvett az akkor még kibontakozóban lévő Love Parade-on. A következő évben már feltűnik előző zenekara mellett (Matuska Silvester Sound) az általa alapított AMP-AMR (AMP=Astro-Mytho-Porno) is, amely az első Live-act az országban. 1994-95-ben Bernáth Zsiga és Král Szabolcs mellé belép a Lovebarikád (időközben ezen a néven futnak a partyk) vetítős csapatába Koós Árpád is és megalakul a President’s Palace (mindannyian Kisképzős osztálytársak, akkoriban úgy 16-17 évesek lehettek).

Nagy hatással van rájuk a német STUDIO K!7, 3lux2 és X-Mix audiovizuális kiadványok, amelyek az egész világon meghatározzák a partyvetítések látványvilágát (ezek főleg digitálisan előállított 3D animációk voltak). A VHS-en kevert videók mellett diavetítőket, diaporámát, Super8-as vetítőt, hurokvetítőt használtak. 1996-ban van Lovebarikád sátor a Diák Szigeten, amelyre a közönség meglepően nagy érdeklődést mutat. Ezután még egy évig a Fáklya klubban kerültek ezek a partyk megrendezésre. A 97-es szigeten is volt Lovebarikád, de utána a vezetők belefáradtak, és jó időre abba is hagyták. Ebben az időben kezdtek egymás után szerveződni a nagyobb partyk országszerte. Kialakultak az utána még majd egy évtizedig működő nagyobb party helyszínek, mint pl. a Garancsi-tó, Etyeki katlan (szervező Pintér Gábor) és a talán legjelentősebb Frankhegy (szervezője Dork&Kozma), valamint rendszeressé válnak a Tilos Rádió partyk (a Tilos Rádió járult hozzá a legjelentékenyebben az elektronikus zene elterjedéséhez Magyarországon).

Megalakul a Cinetrip (L. Laki László vezetésével), amely azóta is vezető szerepet tölt be a magyar Vj kultúrában.
2000 derekára a személyi számítógépek teljesítménye annyira megnőtt, hogy lehetségessé vált asztali számítógépeken és laptopokon is olyan programok futtatása, melyek képesek voltak a valósidejű videokeverésre. Ilyen program volt a Vjam (a Ninja Tune által kifejlesztett Vj program), az Arkaos, vagy a legelterjedtebb, a Resolume. Emellett sok művész, mint Tasnádi József (Colorstar zenekarral dolgozott együtt) vagy Zen (Szlovákia) saját szoftvert fejlesztett. (Jellemző az élő audiovizuális előadások fókuszba kerülésére, hogy a 2002-es Ars Elektronicára az MIT – Massachusetts Institute of Technology – egy ilyen előadással nevezett). Ezekkel a programokkal már tizedmásodperc pontossággal lehet követni a zenét.

Az interneten már megszámlálhatatlan Vj oldal, fórum, csereoldal található, melyeket megszámlálhatatlan Vj látogat szerte a világon. Az utóbbi években több olyan nagy, nemzetközi fesztivál is megrendezésre került, ahol a hangsúly a vizualitásra helyeződik, ahol a vizuális művészek (a zenészekkel együtt) bemutathatják tudásukat és kicserélhetik tapasztalataikat (ilyen pl.: a strassbourgi Resolution fesztivál Franciaországban, a finnországi Pixelache fesztivál, vagy Magyarországon a Gluglu fesztivál is ilyen szeretett volna lenni 2004-ben).

Magyarországon az első médiaeseményre 2003-ban került sor a Hunnia moziban, az Export kiállítás keretein belül (szervezői: Benkovits Bálint, Kitzinger Gábor, Csató Máté) Jópár médiaművész (Bernáth Zsiga, Nobody, Foton Sheparads, Zombisport, Analóg Indiánok, Csontrakéta, Morc, Transretro, Kiégő Izzók stb.) részvételével megrendezett esemény része volt egy beszélgetés is, melynek témája: ennek a világszerte jelentkező szubkultúrának a magas művészetben való exisztenciális helyzete volt (a beszélgetésben részt vett: Pásztor Erika Katalina, Sugár János, L. Laki László, Szirtes János, Beötty Balázs, a beszélgetést moderálta Benkovits Bálint). 2004-ben L. Laki László ezen az eseményen felbuzdulva szervezte meg a Cinetrip Vj tornát a Millennáris Parkban, melyen 26 nemzetközi előadó indult 3 kategóriában.

Az utóbbi években Magyarországon jelenlevő vizuális csoportok száma – hazánk méretéhez képest – igen magas (mint az Exporton is kiderült), és tevékenységük is igen eltérő. A régóta jelenlevő csapatok (pl. Medence csoport) és az egészen újak is (pl. Eltévedt Fénycsóvák) megférnek egymás mellett. Ez abból is következik, hogy előadásmódjuk, technikai módszereik, és az általuk vetített filmek, diák (stb.) sokban különböznek egymástól. Például a Medence csoport (Vj Somito Sun, Vj Anton, Vj Gerilla) VHS, DVD konzerv anyaga jól keverhető a Trans Retro (most Monkey Presso néven futó) loop központú (rövid számítógépes film, flash animációk) anyagával. Vagy a felület szempontjából a Kiégő Izzók diaporámás anyaga jól megfér egymás mellett a RioRokoko&Morc által kevert video anyaggal. A tér és vetített felület flexibilitását a végsőkig lehet nyújtani, határt csak az előadók kreativitása szabhat. A magyar „vetítős” kultúra művészei nem puszán vizuális előadók, hanem legtöbbször a partyk teljes kialakítását, a vizuális helyszín építését is ők végzik.



Csató Máté - Kitzinger Gábor
Budapest, 2006 "
( forrás: mome )

Nincsenek megjegyzések: